Het is…

‘Hierbij het dwingende verzoek om de huidige prijsafspraken te gaan stabiliseren’, aldus een bericht van het Ministerie van Economische zaken. Want het gegeven dat de portemonnee en ook de boodschappentas steeds lichter worden is simpelweg een gegeven. Maar verwacht niet dat zo’n bericht in de aankomende tijd tevoorschijn zal gaan komen. Het gaat tegenwoordig met dubbeltjes omhoog, zelfs van de ene op de andere dag. En dan betreft het niet alleen de dagelijkse boodschappen, ook de wekelijkse ontkomen daar niet aan. Van toiletpapier, tot aan de aardappelen, van de wegwerpzakdoekjes tot de schoonmaakmiddelen, het maakt niet uit iedereen ontkomt daar niet aan. Laat staan dat ook de BTW daar onderhavig aan is. Economen voorspellen de meest verantwoorde schema’s dan wel modellen en dat ook de geopolitiek daar een belangrijke rol in speelt, ook daar valt niet aan te ontkomen. Waar moet dat heen, waar gaan we naar toe en als we al ergens naar toe gaan hoeveel hebben we dan voor die tijd al moeten sparen? Wordt het de zon of een reis naar de maan, gaan we op trektocht in de bush of wordt het een zomerverblijf in een bijkans niet betaalbaar vakantieparadijs in Nederland? Of wordt het simpelweg kamperen in de tuin van de buren of toch op die grote stille heide waar een enkel schaap wat loopt te blaten? Alsof het paradijs niet meer haalbaar schijnt te zijn. We rommelen wat en proberen er het beste van te maken. Hebben geenszins meer een rotsvast vertrouwen in de politiek, slaan vergeefs de handen op elkaar en proberen zelfs het applaus weg te cijferen. We doen wat door dingen te laten en maken er het beste van wat mogelijk is.

Maar ook: het is zoals het is!