Klassieker & oldtimer: een klassiekolder!

Geef een ander maar de schuld. En zorg ervoor dat jij je handen wast. Desnoods zonder zeep. En als het even kan, gebruik zo weinig mogelijk water. Want water zal straks een volgend gebrek op gaan leveren. Drinkwater. Want koelwater wordt hooguit gebruikt om die automobiel binnen duidelijke grenzen te houden. Het is niet voor niets een verbrandingsmotor die het geheel vooruit weet te brengen. Met behulp van banden die gaan zingen. Vredestein banden dit keer. Nadat die andere banden nog geen dertigduizend kilometer hebben afgelegd. Er sprake is van een duidelijk profiel dat aan de eisen hieromtrent voldoet, maar het rubber dat zich tussen de profielen bevindt scheuren vertoont. En daarmee wordt het vehicle afgekeurd, kan de knip getrokken worden en is het niet zo grote bedrag omgerekend in guldens bijzonder de moeite waard. Wanneer ik dit halveer en daar nog een beetje bij doe, bedenk ik wat ik daar nog meer mee had kunnen doen. De andere kant van het verhaal is dat de boterham nog steeds van beleg kan worden voorzien. Ja, autorijden en het fenomeen van de melkkoe gaan al generaties lang mee. En wanneer je in een rijk land als Nederland wordt geconfronteerd met een bericht dat vierhonderdduizend 400.000 kinderen ‘s ochtends met een legen maag naar school gaan, dat de kleding die zij aanhebben doet denken aan de jaren dertig van de vorige eeuw, dat er sprake is van afbraak in de sociale voorzieningen en dat bezit en het fenomeen van schaarste nog steeds elkaars tegenpolen zijn, is het bijzonder wanneer zich aan automobiel voordoet dat juist de tijden van de vorige eeuw laat herleven.


IMG_7064


IMG_7067


IMG_7069
Een Cadillac. Een Amerikaan. Maar dan een uit diezelfde jaren dertig van de vorige eeuw. In kennelijke staat van restauratie. Waarbij het stilstaan van dit vehicle geen geluid naar voren bracht. Niet veel verder staat die andere Amerikaan. Maar die valt niet onder de klassiekers. Neen, voor dit vehicle is wegenbelasting sinds dit jaar verplicht. Hetgeen de eigenaar waarschijnlijk beperkt in zijn rijden: wegenbelasting voor deze ‘olieboot’ een tweezits Thunderbird zal hem waarschijnlijk wel in zijn ‘kouwe kleren’ gaan zitten. Met dank aan de recessie en die ambtenaar die Deijsselbloem op dit spoor bracht. En waarbij Mark (Mk 2) dit keer in plaats van zijn fiets de Jaguar pakt…


IMG_7073