Citylandscape

Door 26 april 2012

Cityscape. Stadslandschap. Indien frontaal tegenlicht het zijlicht blokkeert, kan er nog hooguit sprake zijn van vormen van strijklicht. Zijlicht mag in dit geval ook. Want het onderwerp wat dan aan de orde komt, liegt er niet om.

Belichtingsmodus en -techniek.

Lichtmeten met de A (Av) diafragmavoorkeurstand of de M stand (Manueel, je bepaalt zelf sluitertijd en diafragma, maar fotograferen op M stand, omdat je dan en een belangrijk fototechnisch middel, namelijk de scherptediepte zelf bepaalt door middel van het diafragma en je kan de belichting het makkelijkst corrigeren: + 1 of + 1,3 stop meestal met de sluitertijd. Maak gebruik van je histogram. Stelt Paul. Maar gaat dan verder met:

zorg dat je histogram rechts goed aansluit en volledig naar R doorloopt:

we willen overbelichting voorkomen en liefst zo veel mogelijk onderbelichting vermijden, zodat alle partijen in de foto doortekend zijn: details laten zien.

Soms kan je ervoor kiezen om een deel van de foto over- of onderbelicht te laten om creatieve redenen of vanwege prioriteit voor iets anders.

Perspectief.

Perspectief betekent dat iets, dat verder weg is,kleiner wordt afgebeeld op je netvlies of in je camera dan iets dat dichterbij is. Deze vertekening wordt versterkt door groothoeklenzen.

Telelenzen maken het beeld platter.

De benadering van je onderwerp.

Visueel = materiaal en lijnenspel in beeld brengen.

Bouwkundig = constructie in kaart brengen.

Ruimtelijk = de ruimtes binnen en buiten laten zien.

Sociaal = de functie van een gebouw dan wel ruimtes.

Het wordt wat lastig om alle genoemde elementen in een beeld te vangen. Slechts grote geesten is dit gegeven. Voor kleine geesten is dit een onmogelijkheid. Een enkel element laat zich mogelijk verdubbelen en dan houdt het al dra op. Niet getreurd echter: Paul laat nog een drietal suggesties de revue passeren.

Compositie.

Je foto zal sterker worden naar mate je beter gebruik maakt van de regels van compositie (zoals de Gulden Snede; de diagonalen; horizontale lijnen; de verdeling van vlakken) om de aandacht van de kijker naar de juiste dingen te leiden of rust te krijgen dan wel dynamiek te bewerkstelligen.

Een brug in beeld.

Een verbinding, een ontmoetingsplek, een constructie, een landmark…

en dan volgt 10. Opdrachten.

A. Fotografeer wat typerend is volgens jou voor het gebouw (dat kan een detail zijn, maar ook een trappenhuis, een voor- zij- dan wel een achtergevel.

B. Maak van het gebouw twee foto’s: een overzichtsfoto plus een detail dat veel over het gebouw vertelt (bijvoorbeeld het materiaal, de functie o.i.d.).

C. Maak een foto met gebruik van voorgrond (interessante dingen op de voorgrond) en achtergrond (de ruimte).

D. Fotografeer de verschillen: maak een foto waarin je het verschil tussen oud/nieuw of licht/donker of een verschil met een gebouw ernaast naar voren brengt.

E. Laat twee gezichten van je gebouw zien.

F. Fotografeer de ene ruimte (van een gebouw of stadslandschap) vanuit een andere ruimte.

Zo simpel kan fotograferen zijn. Zo simpel kan eigenlijk van alles zijn. Het is simpelweg een kwestie van doen. Van de P van Prutsen. De P van Pielen. En ook de P van Ploeteren. Ploeteren in de vorm van een hobby. Ploeteren wat gepaard gaat met een streven. Een streven naar Perfectie. Een prutsen door te pielen met het perspectief opdat perfectie het ultieme resultaat kan zijn.

En die gelegenheid deed zich voor. Onder de hoede van Paul Struik. Wat mij betreft gaat Paul nog eens in de herhaling. Te gelegenertijd. Vanwege juist die monumentale gelegenheid. In het Loydhotel. In Amsterdam. Met dezelfde inzet als waar hij ons zondag toe noodde. Enthousiast. Met een gedegen kennis. Waarbij zowel de inhoud als de betrekking evenredig werden verdeeld. Onder een beperkt aantal koppen. Doen was zijn motto. En wij deden…

Tags: , ,

Dit bericht was geplaatst op donderdag, 26 april 2012 om 10:10 en opgeslagen in Overigen. Je kunt reacties op deze vermelding volgen via RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achterlaten, of trackback vanaf je eigen site.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.