BPM


IMG_1361
‘” en nemen jullie dan een aapje voor mij mee”!’ Een absurde vraag. Een vraag uit de jaren vijftig. Toen een reis naar Indonesie een aantal dagen bedroeg. Een reis per Super Constellation van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Van Schiphol naar Djakarta, het voormalige Batavia. Waar mijn oom en tante verbleven. Jan was werkzaam bij de BPM, de Bataafsche Petroleum Maatschappij. Onder de vlag van de Shell. Ook al zo’n Koninklijke onderneming. Veel later werkzaam in Venuzuela. Ergens in de buurt van het Meer van Maracaibo. Waar boortorens de schoonheid van dat meer teniet deden. Maar waar wel een goede boterham te verdienen viel. Toen vroeg ik niet om een aapje: ik vertoonde zelf voldoende gedrag dat aan deze diersoort deed denken. Dat zal waarschijnlijk ook wel menselijk zijn…


IMG_1362
Terug in de tijd. Een tijdperk gevangen in een modelletje. Van de firma Fleischmann. En dan heb ik het over een ketelwagen die de naam van dat ooit bestaande bedrijf nog steeds voert. Zoals ik ook een model bezit wat de naam Bethlehem draagt. Een Helders bedrijf dat zich bezighield met kolen en olie. Waar de huidige tijd nog enigszins aan herinnert in de vorm van een opslag van Olie en aanverwante producten onder de noemer Gulf. Waar schepen door het Noord-Hollands kanaal nog voor die oude verbinding zorg dragen. Een enkele keer tref je een tankauto: Gulf staat erop. En de zoon van ooit de grondlegger van dit bedrijf, bedrijft tegenwoordig zijn hobby in Anna Paulowna. Een prachtig dierenpark onder de noemer Hoenderdael. En gezien de omstandigheid waaronder deze hobby verkeert, is er absoluut geen sprake geweest van windeieren.


IMG_1363
De reden van vandaag met deze uitwijding” Simpel! Over minder dan een maand verkeren wij in Roma. Dan zal het de derde keer zijn dat ik vlieg. Wederom met de KLM/Air France/ Al Italia. Een mogelijke combinatie van deze drie. Waarbij het tegenwoordige Internationale karakter grotendeels door die maatschappijen zal worden gehuldigd. Spannend in zekere zin. Want dit keer zal ik ook mijn toeter met mij meedragen: die ICD, hetgeen dan weer andere eisen zal gaan stellen dan dat ik in 1979 naar Amerika vloog. Toen met een verlegde DC 8 en terug met een DC 10. Waar juist in die periode haarscheurtjes waren ontdek. Deze toestellen aan de grond bleven en de KLM ons op de heenvlucht tracteerde op een ongelimiteerde hoeveelheid Heineken. In Toronto, na acht uur vliegen, een tussenlanding en toen was ook het biet op… Slechts twee uur naar Rome tegenwoordig. Geen gedonder met tijdzones: hooguit de raad dat de pillen die ik tot mij neem in de originele verpakking deel gaan uitmaken van de bagage. Maar ook daar valt overheen te komen…


IMG_1364
Wauwelen schreef ik aan Kees. Dat gaat me redelijk goed af. En het is maar goed dat anderen voor mij bijhouden hoelang ik reeds aan het wauwelen ben. Ruim 1400 wauwelberichten staan ergens geparkeerd. Voorzien van de nodige plaatjes. Waar ik vandaag dan weer een aantal aan toevoeg…